Zien en gezien worden
Als motorrijder besef je dat je een grotere kans hebt op een ongeval dan een automobilist. Daarbij komend, eens je betrokken bent bij een ongeval is het letsel vaak groter dan bij een auto-ongeval.
Een hoge snelheid is vaak de oorzaak van een ongeval. Doordat je met gemak een hoge snelheid ontwikkeld verklein je de beschikbare reactietijd van zowel de motorrijder als de tegenpartij. Een autobestuurder die zelf geen motorrijder is heeft vaak geen besef van de mogelijkheden van een motorfiets. Ze kunnen acceleratie en remvermogen van een motor niet correct inschatten. Een defensieve rijstijl is dus aan te raden.
We hebben allemaal een smartphone en spijtig genoeg gebruiken veel bestuurders deze tijdens het rijden. Ook al gebruik je een handsfree, je concentratie verzwakt en slechte beslissingen worden genomen tijdens het rijden. Het is belangrijk dat je als ervaren motorrijder het gedrag van andere weggebruikers kunt inschatten. Bij de minste twijfel pas je de snelheid aan en verzeker je een veilige doorgang. Het is echter niet altijd mogelijk om alles correct in te schatten, gezien sommige bestuurders verstrooid zijn door andere bezigheden dan het besturen van hun voertuig. Door onze drukke agenda’s combineren we vaak activiteiten met het rijden. Scheren, eten, drinken, telefoneren, make-up aanbrengen, we kunnen dit allemaal tijdens onze trip naar het werk.
Als motorrijder wil je gezien worden. Je kunt jezelf de vraag stellen hoe zichtbaar je bent op je motor. Als je gekleed gaat in donkere beschermende kledij op een mooie glimmende grijze motor, ben je meer gecamoufleerd dan opvallend op de weg. Een fluorescerende kleur van helm mag misschien geen mode zijn, maar maakt je wel opmerkelijk beter zichtbaar voor andere weggebruikers. Het aanbrengen van lichtgevende of weerkaatsende strips op je motor is dan ook zeer doeltreffend in de duisternis.
Zien en gezien worden is de boodschap!