De Dakar Rally

Motorliefhebbers zijn er in alle soorten en maten. Er zijn motorrijders die ervan houden om met hun motor door diverse landen te toeren, maar er zijn natuurlijk ook liefhebbers van motorcross en alles wat daarbij komt kijken. Voor de motorfanaten worden er tegenwoordig dan ook meer dan genoeg motor-evenementen georganiseerd, waarbij ook jij aanwezig kunt zijn. Hier treft je andere motorliefhebbers, waarmee je ervaringen en informatie kunt uitwisselen. Bovendien is er soms de mogelijkheid om gezamenlijk naar wedstrijden en rally’s te kijken. In dit artikel bespreken we één van de meest zware motor-evenementen ter wereld, waar jij als motorfanaat wellicht een keer naartoe kunt gaan of zelfs aan deel kunt nemen.

[IMAGE=doGdGsfBjkzW.jpg]

Parijs Dakar

Voorheen stond de Dakar Rally bekend onder de naam Parijs Dakar. De rally behelst een traject dwars door de woestijn, en wordt zowel voor motoren als voor quads, auto’s en vrachtwagens georganiseerd. De rally wordt ieder jaar gehouden in de maand januari. Dakar was voorheen de traditionele finishplaats. De Dakar Rally van 2020 zal echter plaatsvinden in Saoedië-Arabië.

De zware en gevaarlijke rally is eind jaren zeventig per toeval ontstaan, toen de Franse coureur Thierry Sabine tijdens de Abidjan-Nice rally van 1977 verdwaalde in de woestijn. Thierry maakte zich echter niet druk, maar beleefde daarentegen een onvergetelijke tocht door de woestijn. Dit resulteerde in 1978 in de organisatie van een eigen rally, waarbij 182 deelnemers op Tweede Kerstdag vanuit Parijs richting de finish in Dakar (Senegal) moesten rijden. Gezien er in de wintermaanden weinig tot niets te doen valt op het gebied van de motorsport, bleek dit een perfecte timing! Zestien dagen lang trachtten de coureurs de in totaal 10.000 monsterlijke kilometers af te leggen. Slechts 74 voertuigen, waaronder 34 motoren, kwamen op 14 januari 1979 uiteindelijk heel aan bij de finish in Dakar.

Omdat de rally, gezien de grote hoeveelheid zand waar doorheen ‘geploegd’ moet worden, zo’n enorme impact heeft op de deelnemende voertuigen, zijn er inmiddels ook vele voertuigen betrokken bij de rally, die ondersteuning bieden aan de coureurs en hun voertuigen. Denk hierbij aan bussen, die motoren en reservematerialen kunnen vervoeren, en waarin gereedschap in opgeslagen kan worden. Bovendien bieden deze bussen een slaapplek aan de coureurs en hun medewerkers. Veel van deze bussen zijn dan ook uitgerust met een dubbele laadvloer, die je op https://www.worksystem.nl/ kunt bestellen. Op deze manier wordt kostbare ruimte op een zo efficiënt mogelijke manier benut.

Levensgevaarlijk

Dat de Dakar Rally levensgevaarlijk is blijkt wel uit de cijfers die sinds 1978 zijn bijgehouden. Er zijn in de ruim 40 jaren dat de rally gehouden wordt, maar liefst tientallen personen overleden aan de gevolgen van deze enorm zware en barre tocht. Het zijn echter niet alleen coureurs die tijdens de rally omgekomen zijn, zoals je wellicht zou denken. Onder de slachtoffers waren eveneens meereizende medici en zelfs enige supporters die zich langs het traject van de rally bevonden. Inmiddels is de Dakar Rally sinds 2009 verplaatst naar Zuid-Amerika wegens terroristische dreigingen. Kortom, dit is een gevaarlijk, maar afgezien daarvan, toch een bijzonder race-evenement.