Motorscooter
We kennen ze nu al een tijdje, de motorscooter. Dit is een scooter zoals je die kent vanuit je jeugdjaren, maar deze modellen zijn uitgevoerd met een krachtige motor. De
cilinderinhoud varieert van 125 cc tot 750 cc. De doorwinterde motorrijder bekijkt deze motorscooters met enige argwaan. Maar heb je er al eentje getest? Het merendeel van de motorrijders gaat positief verrast zijn over de prestaties en het gebruiksgemak van deze motorfietsen.
Motorscooters zijn uitgevoerd met motoren met een grote motorinhoud, vergelijkbaar met de normale motoren. Dit zorgt ervoor dat ze hun mannetje kunnen staan. Het zijn geen topprestaties omdat deze motoren gebouwd zijn met het oog op gebruiksgemak en duurzaamheid. Deze motorscooters zijn uitgevoerd met automatische of semi- automatische transmissie.
Als het over gebruiksgemak gaat, is een motorscooter moeilijk te kloppen. Je moet niet lenig zijn om erop te klimmen, en dat is wel zo handig als je een dagje ouder wordt. Onder het zadel is ruimte om je helm veilig op te bergen. De meeste scooters zijn voorzien van een USB-poort wat het mogelijke maakt om je smartphone of navigatie toestel op te laden. De zitpositie is comfortabel en het zadel is breed genoeg om steun te bieden voor langere ritten. Je voeten kun je simpelweg op de vloer plaatsen in de positie die jou het meest comfort geeft. We raden aan om de voeten gespreid te plaatsen wat het stabiliteitsgevoel bevorderd. Remmen doe je met de hendels aan het stuur. De meeste modellen zijn uitgevoerd met ABS, of op zijn minst een duaal remsysteem dat de remkracht verdeeld tussen de achter- en voorrem. Een groot voordeel is de automatische transmissie. Onder andere hierdoor is het gemakkelijk een motorscooter te besturen voor beginnende motorrijders. Eens je een goed gevoel ontwikkeld voor het gas en de remmen ben je klaar voor langere ritten. Als je gewend bent aan een normaal model motorfiets is het wellicht even wennen. Je mist de tank tussen de benen en dit geeft een verwarrend gevoel. Als je wat meer tijd doorbrengt op een motorscooter begin je te wennen aan dit gevoel en voel je jezelf niet meer zo onveilig uit vrees om van de motor te vallen.
Het grootste obstakel voor het kopen van een motorscooter is wellicht het imago. Er is geen wow-factor. Er is een duidelijk verschil van bewondering als je staat te wachten aan het verkeerslicht met een motorscooter of een glimmende Ducati. De die-hard motorrijder zal het niet appreciëren als je parkeert naast zijn stalen ros. Motorscooters zijn economische machines en zijn zodoende ook economisch gebouwd. Met andere woorden; alles voldoet om de machine goed te laten functioneren, maar het is niet van excellente kwaliteit. Vaak is een upgrade van de vering een goede keuze voor net dat beetje extra comfort.